onsdag 30. september 2009

Skolen og læringsressurser som benytter seg av hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet

En utvikling i retning av en digitalisert hverdag på jobb og skole for barn og voksne raser av gårde. Ikke lett og henge med i svingene. Så fort går det at det også nødvendigvis fører med seg noen barnesykdommer både av teknologisk og pedagogisk art. Det er all grunn til å være på vakt uten å være altfor skeptisk.


Det er mye man kan "gjøre" på en PC, men det er viktig at det fører til læring først og fremst. Lærerens overblikk, kunnskap og veiledning blir utrolig viktig i denne prossesen. At unger lærer ulikt er også viktig å ha med i ryggsekken, og at læring er hovedfokus uansett hvilke virkemidler som benyttes. Min erfaring er ofte at det kan være vanskelig å ha oversikt over hvilke nettsteder alle elever til en hver tid befinner seg på i timen og å vite at de helt sikkert løser oppgavene slik de er ment, men det problemet eksisterer jo også med blokk og blyant.


Samlet sett er det flest positive erfaringer med denne bruken, og det er ikke til å stikke under en stol at at mange elever har et mer positivt forhold til en PC enn til , for dem, andre mindre motiverende læringsressurser. Digitale programmer tar i bruk flere virkemidler som bilde, lyd og tekst på en pedagogisk måte som ofte stimulerer til læring. I tillegg må elevene ofte kommunisere med programmene for å løse oppgaver. De får rask tilbakemelding på om svaret er riktig eller galt og vil på den måten føle stor grad av deltakelse. Resultatene blir, mange ganger synliggjort med fine grafer, og det er lett å gå tilbake for å rette feil.


Selv har jeg hatt noen positive erfaringer på mellomtrinnet med prossesorientert tekstskaping. Elevene har da arbeidet med sine tekster på egenhånd for så å få respons senere av medelever eller lærere, noe som har ført til en del rettelser uten altfor stor motstand. Men - de har aldri jobbet sammen digitalt for å skape en tekst sånn som i skjellettfortellingen: Hvor er professor Wang? http://www2.skolenettet.no/fag/norsk/wang/index022.html

Den imponerte meg, og jeg håper etter hvert å få kunnskap om hvordan tekstskaping kan utføres interaktivt i ei gruppe, stor eller liten.


Til slutt noen læringsressurser som benytter hypertekstualitet, interaktivitet eller multimodalitet:








Den øverste lenken har høy grad av hypertekstualitet, og de andre er både interaktive og multimodale. Eller?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar