onsdag 30. september 2009

Plagiering- et problem?

Jeg går utifra at problemet blir større desto lengre opp i utdanningssystemet du kommer. I hvert fall blir metodene mer finurlig og overbevisende. Kjekt å vite at det finnes programmer som kan avsløre juks og fanteri. I min verden, barneskole, har dette liten relevans blant de yngste, men jeg har opplevd det blant 7. klassinger. Nesten latterlig ble det da flere leverte like tekster hvor verken lenker eller fonter var fjernet. Utrolig naivt av elevene og viser i beste fall uvitenhet om opphavsretten. En gylden anledning for en lærer til å holde et lite foredrag.


Derfor tror jeg mest på folkeopplysning. Heller gulrot enn pisk. Jeg er enig med fuskekspert Stig Roland Rask og viser til hans tips til lærere: 10 råd om fusk. God opplæring i mediebruk, kileetikk og opphavsrett, vil kunne forebygge mot plagiering. I tillegg kan mange problemer unngås ved at lærerne lager gode oppgaver (ikke for generelle), og at lærer og elev samarbeider godt under arbeidsprossesen med veiledning, levering av disposisjon og problemstilling etc. På barnetrinnet skriver elevene ofte tekster som er selvopplevde eller de bruker fantasien. Kilden er ofte dem selv, og de er som regel stolte av at produktet er egenprodusert. Problemet melder seg oftere når de skal skrive en faktatekst om et emne de må lese seg opp på, og de innrømmer helst ikke at det er avskrift selv om det er ganske tydelig for læreren både ved valg av ord og setninger. Avskrift er verken lov eller lurt, men elevene må i det minste anstrenge seg litt. Ved å lære elevene klipp og lim funksjonen blir det enda enklere å fuske for de som liker snarveier.


Elevene bør derfor tidlig, kanskje på 6./7. trinn, få opplæring i kildehåndtering. Jeg har i hvert fall forstått at plagiering både kan være et teknologisk, pedagogisk og et etisk problem. Dette må elevene gradvis gjøres kjent med, men for noen få vil nok bare riset bak speilet fungere, nemlig teknisk plagiatkontroll.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar