onsdag 23. september 2009

Hvor er fila mi?

Har du selv eller noen du kjenner vært utsatt for situasjoner der "fila er borte"?
Hvorfor er filhåndtering spesielt utfordrende i skolesammenheng?
Har din skole: rutiner/opplæring/kontroll/sikkerhet, i forhold til filhåndtering?

Ja, men det har blitt mye bedre ......
Tidligere, i datateknologiens spede begynnelse på vår skole, hadde vi 5 stasjonære PC'er på mediateket og 1 PC på hvert klasserom for elevene, og lærerne delte 1-2 PC'er på personalrommet. Filer ble lagret direkte på maskinen, disketter og CD'er alt etter behov. I tillegg hadde mange lærere og elever skolerelaterte filer på hjemme-PC'n. Etter hvert ble behovet for å kunne bruke PC i jobbsammenheng så stort at "alle ble brukt av alle", dvs. vi skilte ikke lenger på elev- og lærer-PC'er. Det ble et svare strev å holde rede på filer og mapper for både elever og lærere, spesielt filer som ikke ble brukt så ofte; for eksempel årsplanen fra i fjor. "Hvor satt jeg sist" var et spørsmål som stadig dukket opp.
Det gjorde det heller ikke enklere at mange PC'er hadde elendig mappestruktur, og mange filer ble ikke puttet i mapper i det hele tatt, knapt nok skikkelig navnet. I verste fall lå de på skrivebordet. Kjekt for den som eide fila, men til irritasjon for alle andre.
For noen år siden tok skolen vår et sprang i riktig retning. Det ble investert i egen bærbar PC til alle lærere, og skolen fikk eget datarom med 16 nye PC' er, noe som er et klassesett ved vår lille skole. Fronter ble tatt i bruk av lærere, elever og foreldre, og elevene arbeider og lagrer alle sine filer på HedPed, som er en ekstern server.
Teknologien har dermed hjulpet oss et godt stykke på vei for å holde orden på filer, men fortsatt er det en eller annen fil som på "mystisk" vis forsvinner for elevene. Noen ganger er dette innleveringer av elevarbeid som lagres på minnepenn eller Fronter. Andre ganger forsvinner filer uten hensikt fordi elevene har dårlige lagringsrutiner. Spesielt for små barn er det viktig å lagre tidlig i arbeidet med et dokument, fordi mye kan skje underveis for den urutinerte bruker, og på slutten av arbeidsøkta er det ofte travelt og alle vil skynde seg ut for å ha friminutt. Jeg har også opplevd noen ganger at elever tror de har logget seg inn på HedPed, men har lagret direkte på maskinen, og dermed ikke kan finne fila etterpå, eller omvendt.
Sumasumarium, alt har blitt bedre, og veien har blitt til mens vi har gått. Stort sett er det menneskelig svikt når file "bare forsvinner". Vi har mye å hente i å kvalitetsikre gode rutiner/opplæring/kontroll/sikkerhet, i forhold til filhåndtering for alle elever og lærere på vår skole.

PS: Vi kommer ikke alltid inn på HedPed da, men det er en annen diskusjon.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Da var bloggen på plass - flott!
    Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
    Mvh Lisbeth

    SvarSlett