tirsdag 9. februar 2010

Sammensatte tekster

Dette har vært en spennende leksjon, men til tider også krevende og omfangsrik. Det var veldig fint å få en ekstra uke. Ting tar tid! For meg har det vært mye prøving og feiling, og fortsatt er det mye, mye jeg ikke har fått skikkelig tak på. Hittil har jeg gjort noen nølende, men ivrige forsøk på å forstå Prezi, Comic life, Xtranormal og Glogster. Det har vært utfordrende, morsomt, forvirrende og lærerikt - ofte alt på en gang, men øvelse gjør mester. I hvert fall er det det jeg ofte forteller elevene mine.

Min første erfaring er erkjennelsen av hvor viktig det er at læreren selv kjenner verktøyet godt. Det er slitsomt og frustrerende når noe ikke går etter planen - ikke minst gjelder dette for yngre elever som ofte trenger mye hjelp. Planlegging av undervisningen og gode ferdigheter/kunnskap om verktøyet må til!

Min andre erfaring gjelder hvorvidt et verktøy bør være nettbasert eller installert på PC'n. Her vil nok alder på elevene spille en rolle samt deres moralske og etiske holdning til å følge en trygg og farbar vei på Nettet. Mange nettbaserte verktøy som brukes til å produsere sammensatte tekster, gir jo også muligheten til å laste ned bilder, videoer og lydfiler for deretter å publisere det med et lite tastetrykk. Her er det fort gjort å trå feil både for store og små med hensyn til kildekritikk,personvern og opphavsrett, men det er iallefall å håpe at vettet øker med alderen. Selvproduserte tekster er vel ikke den største utfordringen, men for å være på den trygge siden ville det være ønskelig at elevene selv produserte sine egne bilder, filmer og lydfiler. Dette igjen setter krav til en del tilleggsutstyr som digitalt kamera og videokamera, og dermed også en del forhåndsarbeid føøør du kan ta i bruk verktøy som for eksempel Comic life, Glogster og Prezi.

Forhåndsarbeidet, altså å ta bilder og filmer samt laste inn filene, blir i så måte ofte flaskehalsen på de fleste skoler, tror jeg. På min skole er det iallefall slik at vi deler ett digitalt kamera og ett videokamera på 70 elever.



Her er en presentasjon om sammensatte tekster.

1 kommentar:

  1. Det var en virkelig flott presentasjon du hadde laget. Jeg har så vidt prøvd Prezi, men nå ble jeg virkelig motivert til å prøve ut dette nærmere.

    SvarSlett