fredag 26. februar 2010

Geotagging

"Geotagging, eller geografisk bildeplassering, er i tillegg til å gi bildene merverdi et flott dokumentasjonsverktøy." Dette er direkte sitat fra leksjonen Digital arena 2 og måtte derfor testes ut. Anledningen bød seg allerede i vinterferien med noen dager gatelangs i Madrid. Jeg tok med meg et lite digitalt kamera på turen. Vel hjemme ble bildene redigert i Picasa for så å bli lastet opp i nettalbumet. I Picasa Nettalbum fikk bildene til slutt sin geografiske plassering.

Her er noen bilder fra Madrid sentrum; en kald, men solrik dag i februar 2010. Byvandringen bød også på musikalske innslag, dans og underholdning.

Jeg ser helt klart at geotagging er en morsom måte å kartlegge ferieminner på og vil også kunne gjøre reisebrev o.l. mer lærerike og interessante. Det er fint å kunne vise nøyaktige steder for hvor bilder og videoer er tatt for så å kunne dele online med venner og bekjente.

Noe liknende kunne også blitt gjort med elevenes egne ferieminner, men jeg ser her også et problem knyttet opp mot elevenes sosiale bakgrunn og reisemønster. Ikke alle elever drar på ferie eller får opplevelser de ønsker å dele med andre. Derfor er det vel i denne sammenheng tryggest å holde seg til klassens fellesopplevelser som ofte er knyttet til nærmiljøet, med mindre de kan planlegge en framtidig reise til et land, by eller sted. Et slikt undervisningsopplegg kan fint brukes i fag som for eksempel geografi og samfunnsfag. Elevene skal i så måte arbeide med en sammensatt tekst hvor de samler seg kunnskap om dette fiktive reisemålet. Problemet blir da å finne bilder og videoer som tar hensyn til opphavsretten. Hvor er det trygt å finne bilder til en slik oppgave?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar