mandag 23. november 2009

Regneark og utfordringer i skolehverdagen

Jeg er gift med en som i mange år har forsøkt å overbevise meg om regnearkets fortreffelighet. Det har ikke nyttet, men nå er også jeg frelst. Leksjonene om regneark var full av praktiske tips, gode eksempler og pedagogiske begrunnelser. Inspirerende og kanskje også litt skremmende for en som ennå er i startgropa.

Mitt bekjennskap med regneark har hittil begrenset seg til matematikkundervisningen, litt bruk av regnskap og budsjett, samt noe framstilling av statiske data med diagram. Så det som først og fremst har skapt begrensninger for min bruk av regneark i undervisningen, har vært min egen kompetanse. Den forsøker jeg å gjøre noe med nå om dagen. Likevel, og til tross for at jeg tar dette studiet, og på den måten er motivert for oppgaven, så er det vanskelig å finne tid til å eksperimentere og leke seg med et nytt verktøy. Hverdagen krever raske løsninger, derfor velger jeg ofte arbeidsmetoder som er kjente og kjære. Sukk! Skulle ønske det var mer tid til faglig oppdatering og pedagogiske drøftinger i arbeidstida.

En annen utfordring i skolehverdagen er å få nok trening i bruk av regneark for elevene. Elevene bør arbeide jevnt og trutt for å bli dyktige. På vår skole har vi eget datarom med prosjektor hvor undervisningen må/bør foregå, fordi det ikke er nok maskiner på hvert klasserom til at alle kan delta samtidig. Dermed blir det første mann til mølla, og de frustrasjoner som det til tider kan medføre. Ikke alle er like flinke til å planlegge og organisere i lang tid i forveien. Arbeidsplaner kan jo være løsningen, men krever kanskje selvinstruerende oppgaver.

Hvis lærerens kompetanse, maskiner og programvare er på plass, skulle det være duket for en god oppstart. Likevel må jeg nevne enda en utfordring, men kanskje den er mer eller mindre personlig. Jeg blir ofte utålmodig i starten og synes ofte det blir mye sløsing med tid. Elevene vil gjerne leke, eksperimentere og pynte regnearkene sine med farger og linjer. Løse oppgaver kommer i andre rekke. Derfor er det med glede jeg leser i dette delemne at elevene nettopp kan få gjøre dette for å få en positiv holdning til verktøyet. Det står: VÆR RAUS medTIDEN

Da er det vel bare å begynne, da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar