søndag 22. november 2009

Audacitiy

I utgangpunktet var jeg ikke lite spent da leksjonen om lyd ble lagt ut. Lydredigering var noe som var helt nytt i min verden og som vanlig ventet jeg meg det verste. Gleden ble desto større da jeg oppdaget at Audacity ikke var noe hokus-pokus, programmet var brukervennlig og nedlastingen gikk forholdsvis greit. Video-snuttene fra Multimediabyrån var gull verdt som veiledning til egen produksjon.

Foreløpig har jeg brukt programmet på noen få elever som trenger lesetrening. I begynnelsen, og der er vi vel fremdeles, har det vært mye fokus på det tekniske. Alt må prøves ut, forskes på for å lære seg dette nye verktøyet, slik at resultatet av de innspilte lydfilene har kommet helt i bakgrunnen.

Mitt ønske er etterhvert å få fokuset over på lesetreningen og det pedagogiske. Målet er å lese inn lydfiler, høre på og gjøre forandringer/rettelser helt til eleven er fornøyd med opptaket. Deretter samle på lydfilene for å synliggjøre framgang i leseprosessen. Forhåpentligvis vil de til en viss grad kunne korrigere seg selv når de leser feil, eller høre forandring på leseflyten.

Som en ekstra bonus kan de også etterhvert få leke seg med mange andre effekter i programmet for å redigere sine egne lydfiler, noe som jeg tror vil virke motiverende og spennende.

1 kommentar:

  1. Sitter også med den samme følelsen etter å ha gjennomgått denne leksjonen:-) Ser også potensialet ved lesetrening opp imot å lese inn tekst på lydfil. Dette vil igjen som jeg ser det styrke elevens leseferdigheter ved at han eller hun tilegner seg mengdetrening i denne prosessen, samtidig som de tilegner seg digitale ferdigheter. Mange strever ved at undervisningen er for teoretisk så vi vil nok se flere motiverte elever ved å bruke denne type undervisning.

    SvarSlett