torsdag 22. april 2010

TPO

I LK06 (s.12) står det under temaet tilpasset opplæring: "Aktive formidlere trenger gode hjelpemidler. Lærebøker og andre læremidler er vesentlig for undervisningens kvalitet". Med uttrykket "andre læremidler" menes vel her blant annet IKT-baserte læremidler. Så, da blir spørsmålet; hvordan kan IKT være et godt hjelpemiddel i læringsarbeidet i skolen, og gir IKT merverdi sammenliknet med andre metoder?

I leksjonen Tenkeverktøy 2 blir noen av de gode grunnene oppsummert slik:
- Fagstoff blir lettere å forstå
- Elevene skriver bedre tekster med færre feil
- Selvstendige og selvhjulpne elever
- Større integrasjon i klassen både faglig og sosialt
- Forbedret it-kompetanse
- Kan gi elevene betydningsfull mestring
- Tilpasning av undervisningsopplegg - likeverdig undervisning
(Landmark, 2008, s. 25)

PÅ generelt grunnlag er det mange grunner til å ta i bruk IKT i den ordinære undervisningen for alle elever. Likevel vil det kanskje være spesielt nyttig for elever som trenger tilpasset opplæring. Ved bruk av IKT vil det trolig være mulig å ta hensyn til den store variasjon i elevmassen, dvs. differensiering vil gi enkeltelever mulighet til å arbeide i eget tempo og på eget nivå. Repetisjoner og drilløvelser er også ofte et stort behov i denne elevgruppen. Mange pedagogiske programvarer egner seg godt til denne arbeidsformen. Uansett arbeidsmetode vil målet alltid være størst mulig pedagogisk utbytte. Hva, hvorfor og hvordan - en spørsmålsrekke som stadig må vurderes for å skape god undervisning. Hva er god læring? Når skal jeg bruke IKT i undervisningen, og når kan jeg med fordel la være?

Ofte kan det være både tidkrevende og vanskelig å vurdere en IKT-basert hjelpemiddel, hvor både pedagogiske og tekniske kriterier teller med. Mange digitale læringsressurser er dyre i innkjøp. Derfor er det viktig å velge riktig; - læringspotensialet, muligheter og begrensninger, pris, brukervennlighet, objektivitet. Kvalitetskriteriene må følge retningslinjer som er gode for læring, og det er mye å ta hensyn til.

I vår kommune har vi mange elever som trenger tilpasset opplæring og som ikke oppfyller kravene til spesialundervisning. Dette er elever som med fordel kan ha nytte av lese-skriveverktøy som for eksempel TextPilot eller CD-ord i sitt tekstarbeid. Noen elever med spesialundervisning får pr. i dag LingDys/LingRight gjennom NAV, men vi har mange andre elever som også trenger hjelp i skriveprosessen. Hva skal vi velge?

Forøvrig vil jeg si at ved vår skole er det ingen plan eller system for hvordan IKT kan være en ressurs i TPO. Vi lærere er i stor grad en privatpraktiserende arbeidsgruppe som bør få større fokus på å del, dvs. tid til å dele. For de fleste ville nok sette pris på å samarbeide om å finne "nye" arbeidsmåter og dele gode erfaringer gjort med IKT i klasserommet, men det finnes mange "tidstyver" i norsk skole.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar