torsdag 18. mars 2010

Elevens informasjonskompetanse

Jeg er barneskolelærer på mellomtrinnet, og min erfaring er også at informasjonssøk på nettet er krevende for eleven. Det tar lang tid, det er lett å miste fokus og de trenger mye hjelp. Tid som ofte blir oppfattet som sløsing hvis eleven ikke finner relevant informasjon. Av og til sitter en igjen med følelsen av at informasjonssøket ble hovedoppgaven og ikke, som oftest, det skriflige sluttproduktet. Spesielt elever som ikke vanligvis er resultatorienterte "går seg fort bort på nettet".

Kildekritikk byr også på utfordringer for eleven især, men også noen ganger for foreldre og lærere. Det enkleste er å gi elevene nettadresser som læreren selv har funnet eller som læreboka anbefaler, og på den måten avgrense mulighetene for bruke usanne eller useriøse kilder. Andre ganger er utfordringen rett og slett å finne tekster om et tema som er skrevet for barn på en informativ og lettfattelig måte, dvs. en tekst tilpasset elevens utviklingsnivå.

Det hadde vært morsomt å vite hva som blir gjort på andre skoler rundt dette temaet. På vår skole har vi ingen strategi, men alt er overlatt til den enkelte lærer.

Jeg er helt enig med de som mener eleven trenger mye praktisk trening for å bli en kompetent informasjonssøker på Internett, og at vi i dag krever for mye av eleven. Vi må rett og slett få en bedre opplæring gjennom å se på arbeidsmåtene våre. Jeg er også enig med forskeren som sier det er en sammenheng mellom informasjonssøking og innholdet i oppgaven. Jeg håper på å utvikle min egen kompetanse på dette feltet gjennom dette studiet.

Fordi,- uten min kunnskap, vil på lang sikt, dette kanskje skape mange problemer for mine eleven, bl.a. ble det sagt i leksjonen at: "Studentene har problemer med å klare studiene, ikke minst på grunn av manglende informasjonskompetanse".

4 kommentarer:

  1. Hei Gunn :-)

    Synes du har skrevet et fint innlegg med flere gode poeng. Jeg har også erfart det samme som deg, at informasjonssøk er tidkrevende og ofte ender med dårlige resultater for elevene. Grunnen til det tror jeg kan være at de mangler informasjonskompetanse, og dessverre (som du skriver) gjør nok mange lærere også det.

    Det jeg ikke har tenkt på før, og som du nok har et viktig poeng i, er at det kan være vanskelig å finne lettfattelige tekster skrevet for barn. I slike tilfeller er det nok ekstra viktig at vi som lærere har gjort en jobb på forhånd og funnet relevante nettsider som elevene kan gå inn på.

    Et tips til deg hvis du selv trenger gode søketips er å ta deg en tur innom youtube. Der finnes det flere filmer som kan hjelpe. Jeg har lagt inn to slike filmer i mitt blogginnlegg om informasjonskompetanse. Forhåpentligvis får vi også flere gode tips i de to neste leksjonene om emnet :-)

    SvarSlett
  2. Du har skrevet et fint innlegg med flere gode poeng. Det er ikke lett å finne frem i havet av informasjon vi finner på nettet. Jeg er helt enig med deg at både elever og lærere mangler kompetanse på dette feltet. Jeg håper på mange gode tips når jeg er ferdig med dette studiet.

    Da jeg gikk på lærerhøyskolen, hadde vi en historielærer som var veldig opptatt av å være kildekritisk. Hele undervisningen hans gikk ut på å vurdere tekster rundt samme tema. Det er så lett å tro på alt som er skrevet. Jeg fikk mange aha opplevelser det året vi hadde ham. Han var inspirerende og engasjerende, en fantastisk lærer!
    Lykke til videre med studiet. Nå nærmer det seg slutten:)

    SvarSlett
  3. Hei Gunn :-)

    Er helt enig med det Heidi og Maria har skrevet, du har et fint innlegg med mange gode poeng i teksten din. Erfarer til stadighet at dette er et problem for elevene, spesielt for de som er yngre eller strever i skolesammenheng. Disse vil som du sier miste fokuset, som igjen kan ha innvirkning på motivasjonen. Det ikke noe som er mer umotiverende enn å ikke mestre det en har fått i oppgave å utføre. Derfor er det viktig å tilrettelegge/tilpasse søkene for å nå alle utviklingsnivåene uansett klassetrinn. Kanskje det noen ganger må lages en smørbrødliste!

    Vi må nok erkjenne at vi som underviser ikke innehar nok kompetanse innenfor dette feltet. Dette håper jeg for vår del vil bli en forandring etter dette studiet.

    Lykke til videre i sluttspurten :-)

    SvarSlett
  4. Veldig enig i det du sier her. Jeg jobber i ungdomsskolen, men har samme oppfatning som deg omkring elevenes informasjonskompetanse, og opplever ikke at denne utvikler seg mye fra mellomtrinnet til ungdomsskolen.

    Det er ingen tvil om at elevene har mye å hente når det gjelder å utvikle sin informasjonskompetanse, men det tror jeg helt klart vi lærere også har! Skal selv innrømme at jeg også har blitt mye mer bevisst på dette i etterkant av leksjonen knyttet til dette temaet.

    Som jeg også har nevnt i mitt blogginnlegg tror jeg ikke at elevene kun velger for eksempel google til å søke etter informasjon for å spare tid. Jeg sitter med en følelse av at dette først og fremst er et resultat av at elevene faktisk ikke vet om noen reelle alternartiver. De har vent seg til, og fått lov til å gjøre det på denne måten og har ingen kunnskap andre alternativer som finnes der ute.

    Jeg opplever også at vår skole ikke har noen strategi på dette området, og at det er opp til den enkelte lærer hvordan dette behandles.

    Ønsker vi å gjøre noe med dette (og det må vi!), så må vi sørge for at elevene får mye praktisk trening og vi må vise dem alternativer til de løsningene som de har "grodd fast i", dette gjelder både når det gjelder søkestrategier og kildekritikk.

    Det er ingen tvil om at dette er temaer jeg kommer til å ta med meg videre i min skolehverdag, og tror det er viktig å kunne gå inn og bevisstgjøre både elever og lærere på hvilke muligheter som finnes.

    SvarSlett